Opruimen en uitmesten - 5 essentiële tips

Voorjaarsschoonmaak 2022 - 5 tips voor een opgeruimd huis

Marie

Lifestyle en big smile - als Marie even niet bezig is aan nieuwe onderwerpen te werken, brengt ze haar tijd het liefste door met een glaasje wijn bij haar vrienden, met een spelletje kaarten of met een leuke serie. Na haar studie economie dook ze in de wereld van branding en webshop begeleiding, om haar creativiteit de vrije loop te laten. Mooie decoratiestukken en interior hacks toveren bij haar steeds een lach op het gezicht.

Heeft jouw huis ook steeds meer weg van een zwijnenstal en weet je niet waar je moet beginnen met opruimen? En dat terwijl je jezelf aan het begin van het jaar nog wel had voorgenomen om je huis dit jaar écht op orde te houden! Dit probleem zullen de meeste mensen wel herkennen. Maar als het buiten warmer wordt en de zon weer begint te schijnen, krijgen veel mensen ineens de drang om alles schoon te maken en het huis op orde te brengen. Deze traditie wordt ook wel de grote voorjaarsschoonmaak genoemd. Waar dit gebruik precies vandaan komt, is niet duidelijk. Zo wordt het onder andere geassocieerd met het Perzisch nieuwjaar dat samenvalt met de start van de lente. Het schoonmaken van het huis werd toen - letterlijk - gezien als een frisse start. Ook wordt er beweerd dat de grote schoonmaak zijn oorsprong vindt in het oude Rome. De maand februari is niet voor niets afgeleid van het woord 'februare', dat reinigen betekent. Iedereen die dacht dat de voorjaarsschoonmaak alleen een oud-Hollandse traditie is, heeft het dus mis. Kan jij ook niet wachten om die bezem tevoorschijn te halen en de stofdoeken uit de kast te halen? Wij ook niet! Maar voordat je begint met schoonmaken, is het goed om eerst eens alles uit te mesten en je huis op orde te brengen. En met deze 5 opruimtips zal dit zeker lukken.
Aufräumen

1. Terug naar het begin - Complete the Cycle

Het idee achter ‘Clean the Cycle’ is dat je tijd bespaart en alles op orde houdt door alles dat je gebruikt na afloop weer terug te leggen op de plek waar je het vandaan hebt gehaald. Een leuke filmavond gehad met vrienden? Doe dan de dvd's meteen weer terug in de hoesjes. Laat ook chipsbakjes niet staan, maar doe ze diezelfde avond nog in de vaatwasser. Bij deze methode gaat het er dus om dat je taken niet uitstelt, maar er meteen werk van maakt. Een ander voorbeeld is het ophangen van de was. Laat de was niet uren in de wasmachine zitten, maar hang hem op zodra de wasmachine klaar is. En is de vuilnisbak weer eens vol? Wees efficiënt en zet het vuil niet alleen buiten maar doe ook meteen een nieuwe vuilniszak in de prullenbak. Klinkt simpel? Dat is het ook! Wil je het opruimen nog leuker en makkelijker maken? Maak dan gebruik van bijzettafels of poefs met opbergruimte. Zo heb je al je spullen bij de hand en kun je ze ook nog eens netjes opbergen

2. Gestructureerd uitmesten - De 3-dozen-methode

Als je van plan bent om alles op te ruimen, is het natuurlijk essentieel om gestructureerd te werk te gaan. Het is namelijk niet efficiënt om zonder concreet plan kleding of andere spullen van de ene naar de andere plek te verplaatsen of uit te sorteren. In dit geval komt de 3-dozen-methode goed van pas. Met behulp van slechts drie dozen kun je je spullen in drie categorieën onderverdelen. De eerste is bedoeld voor spullen die je per se wilt houden. In de tweede doos doe je spullen die nog goed te gebruiken zijn maar die je wilt verkopen of cadeau wilt doen. In de derde doos komen alleen spullen die alleen nog weggegooid kunnen worden. Om je spullen te sorteren, kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van verhuisdozen, houten kisten of wasmanden. Dit kun je helemaal zelf bepalen!

3. Less is more

Minder spullen bezitten betekent ook dat je minder tijd kwijt bent aan opruimen. We hebben het net al even gehad over het uitmesten van spullen met behulp van dozen. Maar ook al haal je nog zo'n flinke bezem door je kast, je komt altijd weer spullen tegen die je op het moment zelf misschien niet nodig hebt, maar die je op een later moment of voor bepaalde gelegenheden nog kunt gebruiken. Met behulp van opbergdozen kun je er ook voor zorgen dat de spullen uit je blikveld verdwijnen waardoor je huis er opgeruimder uitziet. Berg seizoensdecoratie, winterjassen of zomerschoenen op in handige vouwkratten die je in de berging of kelder op elkaar kunt stapelen. Je kunt hierbij ook gebruikmaken van de ruimte op je kledingkast of onder je bed. De keuze voor de soort krat is natuurlijk ook essentieel. Ga voor een extra mooie krat als hij op een zichtbare plek in huis staat. Doorzichzichtige kratten zijn daarentegen handig als je in één oogopslag wilt kunnen zien, wat er in de krat zit. Een belangrijke tip is in ieder geval om af te zien van te veel prullaria en andere hebbedingetjes die alleen maar voor veel stof zorgen. Zorg er ook voor dat de kamers in huis niet al te vol staan. Dit geldt met name voor de hal. De hal is namelijk de eerste ruimte die je visite ziet. Het laatste wat je wilt, is dat je visite afgeschrikt wordt door een grote wirwar aan schoenen, tassen en andere spulletjes. Daarom is het belangrijk om voor een opgeruimde en frisse hal te zorgen.

Opruimen als een professional

4. Een minimalistische kledingkast - Overzichtelijk en simpel

Apropos minimalisme: In de loop der jaren zijn er al heel veel opruimmethodes ontwikkeld die geinspirerd zijn op het minimalisme. Veel van deze methodes gaan over het uitmesten van kleding. Het bekendste voorbeeld hiervan is misschien wel Marie Kondo. Kondo stelt dat we vaak te veel waarde hechten aan kledingstukken die we vaak al maanden of jaren niet meer hebben gedragen. Het is volgens haar theorie beter om af te zien van kleding die je niet meer draagt en je te beperken tot je favoriete kledingstukken. En als dit je is gelukt, kun je ze ook meteen op kleur sorteren. Dit ziet er niet alleen heel leuk uit, maar zorgt ook nog eens voor een goed overzicht van al je kleding. Heb je maar weinig ruimte in huis of ben je in het bezit van een aantal kostbare accessoires die niet in rommelige lades mogen verdwijnen? Dan is het handig om je kledingkast opnieuw in te delen. Ruimtebesparende kledinghangers, riemhangers en sjaalhangers zijn hierbij onmisbaar

5. Hokjesdenken? Voor overzichtelijke lades en kasten

Een andere belangrijke stap is dat je alles een vaste plek geeft. Maar voordat je dat doet, is het goed om eens te kijken naar welke spullen je dubbel bezit en alleen die exemplaren te behouden die van goede kwaliteit zijn. Daarna kun je bepalen waar je je losse spullen zoals afstandsbedieningen, notitieblokken, boodschappentassen, keukengerei en andere dingen die rondslingeren, bewaart. Door vaste plekken te creëren, wordt het ook meteen veel makkelijker om de eerste tip uit te voeren. Je weet nu inmiddels veel beter waar alles ligt. Om lades of bureaus op orde te brengen komen organizers of bestekbakken goed van pas. Bestekbakken kun je niet alleen gebruiken voor messen, vorken en lepels, maar ook voor schrijfwaren, make-up of andere spulletjes. Door optimaal gebruik te maken van de ruimtes in lades en kasten en ook hier voor een vaste structuur te zorgen, houd je de ruimte op kasten en tafels vrij en zorg je voor een betere opbergroutine

Lees hier meer

In ons Relax Mag vind je nog meer tips & tricks over hoe je je woning op orde houdt. Laat je door onze blogs inspireren en kom te weten hoe je meer orde creëert bij jou in huis.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang 5 euro korting*

*Je kunt je korting met de kortingscode verzilveren in je winkelmandje. De code kan niet worden gebruikt voor bestellingen die al zijn geplaatst en is niet geldig in combinatie met andere kortingsacties. De code is geldig bij een minimale besteding van 49 euro. Je vindt hem in de bevestigingsmail van de nieuwsbrief.