Winterblues

De winterblues: Wat is het en hoe sla je je erdoor?

Een dipje in de winter:
Het kan al beginnen in de herfst en het duurt makkelijk tot twee maanden: de winterblues. In de winter voelen we ons vaker droevig en futloos. Het is langer donker en we krijgen minder zonlicht, waardoor we minder energie hebben en we minder vaak zin hebben met anderen in contact te komen. In ergere gevallen kan het ook tot een verlaagd libido, een algemene verminderde interesse en tot eetstoornissen komen.
De winterblues zijn niet hetzelfde als een winterdepressie. In tegenstelling tot een winterdepressie zijn de winterblues iets zachter van aard. Iedereen ervaart ze wel een beetje en je hebt er wel last van maar het verstoort je dagelijkse leven niet. Bij een winterdepressie kan het daarentegen echt tot gevoelens van wanhoop komen. Ook is het bij de winterblues vaak zo dat we meer gaan eten en slapen in plaats van minder, zoals dat bij een depressie wel vaak het geval is.
De oorzaak van het probleem ligt vermoedelijk bij een verminderde blootstelling aan natuurlijk licht. Het licht dat op ons netvlies valt, helpt ons bij het reguleren van onze biologische klok en heeft zo ook invloed op ons humeur. Bovendien maken we door het zonlicht ook vitamine D aan. Een hoger vitamine D-gehalte in het bloed wordt gelinkt aan minder depressieve gevoelens.
Heb jij ook wel eens last van een verminderde motivatie en voel je je vaak een beetje sip in de winter? Wees dan niet getreurd, want in wat volgt hebben wij een paar tips op een rijtje gezet die je erbij helpen de winter goed door te komen.
Tips om opgetogen door het koude seizoen te gaan:
  • Zorg voor voldoende frisse lucht in je woning. In de winter heb je misschien de neiging om minder vaak het raam open, maar toch is het belangrijk om je woning regelmatig te verluchten. Zo verwijder je schadelijke stoffen uit je woning.
  • Ook al wil je misschien net het tegengestelde doen: ga sporten! Sport zorgt ervoor dat er endorfine vrijkomt, waardoor je je gelukkiger gaat voelen. Bovendien zal je er ook beter van slapen.
  • Ben je niet echt aan de sportieve kant, probeer dan in ieder geval toch om zoveel mogelijk naar buiten te gaan, vooral overdag.
  • Stel jezelf doorheen de dag zoveel mogelijk bloot aan natuurlijk licht.
  • Eet gezond. Als het buiten koud is, is het verleidelijk om op de bank te gaan zitten met een lekkere zak chips, maar ook onze voeding heeft een invloed op hoe we ons voelen. Vermijd dus om te gaan snacken en kies voor een gezond eetpatroon met voldoende fruit, groenten en vezelrijke producten.
  • Zorg ervoor dat je op tijd naar bed gaat en voldoende slaapt, maar slaap ook niet te veel! Als je te veel slaapt zal je je niet frisser, maar net vermoeider voelen! Bovendien kan je wanneer je vroeg wakker bent zoveel mogelijk van het daglicht profiteren.
  • In de winter is het verleidelijk thuis te blijven en je af te zonderen van de wereld. Probeer echter toch zoveel mogelijk deel te nemen aan sociale activiteiten. Contact met anderen is belangrijk en helpt je erbij je goed in je vel te voelen.
  • De winter heeft ook leuke kanten. Probeer je daar bewust van te zijn en er zoveel mogelijk van te genieten. Met een positieve instelling zorg je ook voor een goed humeur!
  • Helpt dat allemaal niet? Informeer je bij je dokter. Hij kan jouw situatie het beste evalueren en samen met jou naar een oplossing zoeken.
Veel succes bij het overwinteren en blijf positief! Voor je het weet, is de lente alweer begonnen!

Laat je inspireren:

Meer inspiratie nodig?

Bekijk onze blogs, doe inspiratie op en ontdek interessante tips en unieke artikelen

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang 5 euro korting*

*Je kunt je korting met de kortingscode verzilveren in je winkelmandje. De code kan niet worden gebruikt voor bestellingen die al zijn geplaatst en is niet geldig in combinatie met andere kortingsacties. De code is geldig bij een minimale besteding van 49 euro. Je vindt hem in de bevestigingsmail van de nieuwsbrief.